1 Blauwe Golven is een onlosmakelijk onderdeel van de
visuele en culturele veelzijdigheid van Arnhem
Blauwe Golven werd door Peter Struycken ontworpen om de grootschalige Mandelabrug op een visueel aantrekkelijke wijze te verbinden met de stad. Samen met het station van Ben van Berkel zorgt het omgevingskunstwerk Blauwe Golven voor verbinding, maar ook voor contrast en visuele veelzijdigheid. Rond het Roermondsplein en het station gaat het andante van de kleinschalige binnenstad over in een fortissimo animato.
Een
bijdrage aan de veelzijdigheid van de stad is Blauwe Golven ook in een andere
zin. Mandelabrug en Roermondsplein zijn onderdeel van een zeer intensief
gebruikt verkeersknooppunt. Deze dagelijkse en praktisch gebruikte omgeving is
tegelijkertijd een veelzijdig cultureel podium met gevraagde en ongevraagde
artistieke bijdragen: het
werk van Rémy Zaugg aan de brug, de graffiti op de pijlers en de kademuren en
de toevoegingen van autonoom opererende kunstenaars elders. Blauwe Golven, het
grootste omgevingskunstwerk in Nederland en Europa, is hier een onlosmakelijk
onderdeel van. Wij willen deze veelzijdigheid behouden en niet teniet doen door
van het Roermondsplein een karakterloze afrit te maken.
Blauwe Golven werd door Peter Struycken ontworpen om de grootschalige Mandelabrug op een visueel aantrekkelijke wijze te verbinden met de stad. Samen met het station van Ben van Berkel zorgt het omgevingskunstwerk Blauwe Golven voor verbinding, maar ook voor contrast en visuele veelzijdigheid. Rond het Roermondsplein en het station gaat het andante van de kleinschalige binnenstad over in een fortissimo animato.
Hoewel veelzijdig is het Roermondsplein een omgeving met beperkingen. Ook als men Blauwe Golven sloopt, blijven brug en verkeerswegen zorgen voor permanent lawaai en vervuiling. Dàt en het gebrek aan zonlicht onder de afritten maakt van de aanleg van een park een onhaalbare zaak. En ook voor een evenemententerrein, waar de plannen voor een zogenaamd park in feite op neerkomen, is het Roermondsplein een verre van ideale plaats. In het licht bezien van de onontkoombare feiten van lawaai, vervuiling en verkeersdrukte is Blauwe Golven nog altijd een optimale oplossing voor een gecompliceerde situatie: een helder en flexibel ontwerp dat zorgt voor samenhang, beleving, openheid en licht. En daarbij is het ook nog eens praktisch te gebruiken als een in Arnhem broodnodig parkeerterrein.
3 Behoud en aanpassing van Blauwe Golven in de
Creatieve Corridor staat vergroening, verbetering van de omgeving en de aanleg
van nieuwe voorzieningen geenszins in de weg
4 Behoud en aanpassing van Blauwe Golven niet duurder
dan sloop: lees onze Alternatieve Raming
Na alle broodjeaapverhalen over Blauwe Golven als
veroorzaker van klimaatschade en de vermeende slechte staat van de betonstenen
worden we nu geconfronteerd met een zogenaamd nieuw financieel feit. Behoud van
Blauwe Golven zou duurder zijn dan sloop. De kostenraming die tot die conclusie
komt, is niet van een onafhankelijke instantie. Zij is afkomstig van het nauw
bij de gemeente betrokken Buro Poelmans Reesink. De kostenraming komt opmerkelijk
genoeg opnieuw aanzetten met het verhaal dat Blauwe Golven een bron van
hittestress zou zijn, een bewering die in 2017 werd weerlegd op grond van de
hittekaart. Opmerkelijk is ook de kostenpost 'Materiaal' voor het vervangen van
alle betonklinkers. De raming gaat ervan uit dat Blauwe Golven in zijn geheel
opnieuw moet worden bestraat. Een andere aanzienlijke kostenpost is die voor het
herstel van de fontein.
Wij vroegen een ingenieursbureau en een bureau voor landschapsarchitectuur om hun mening te geven over de kostenraming van Buro Poelmans Reesink. Beide kwamen tot de conclusie dat de raming een aantal aanzienlijke kosten over het hoofd ziet. In de variant van de Creatieve Corridor die uitgaat van sloop van Blauwe Golven, zijn dat de kosten voor de onvermijdelijke en kostbare aan- en afvoerroutes bij de aanleg van een parkeerdek. In het geval van de eveneens in de sloopvariant geplande centrale vijver zijn het de kosten voor een zeer diep aan te leggen waterafvoer, noodzakelijk gezien de hoogte van het terrein en de aanwezigheid van de kademuur.
Wij vroegen een ingenieursbureau en een bureau voor landschapsarchitectuur om hun mening te geven over de kostenraming van Buro Poelmans Reesink. Beide kwamen tot de conclusie dat de raming een aantal aanzienlijke kosten over het hoofd ziet. In de variant van de Creatieve Corridor die uitgaat van sloop van Blauwe Golven, zijn dat de kosten voor de onvermijdelijke en kostbare aan- en afvoerroutes bij de aanleg van een parkeerdek. In het geval van de eveneens in de sloopvariant geplande centrale vijver zijn het de kosten voor een zeer diep aan te leggen waterafvoer, noodzakelijk gezien de hoogte van het terrein en de aanwezigheid van de kademuur.
De geraadpleegde bureaus zijn van mening dat zowel sloop als behoud van Blauwe
Golven in werkelijkheid meer zullen kosten dan door Poelmans Reesink geraamd.
Behoud van Blauwe Golven is volgens de geraadpleegde bureaus echter goedkoper dan
sloop. Om te beginnen hoeven niet alle stenen vervangen te worden. Onderzoek heeft al in 2017 uitgewezen dat de stenen van Blauwe Golven in een goede
conditie verkeren. Hoogstens het meest intensief gebruikte deel van Blauwe
Golven, een vijfde van het totale oppervlak, is aan vervanging toe. De
kosten voor die vervanging zijn een stuk lager dan de kosten voor vervanging
van alle betonklinkers waar Buro Poelmans Reesink van uitgaat. Lagere kosten
zijn ook mogelijk als het gaat om de fontein. Net als Peter Struycken pleiten
wij voor een fontein die zuiniger is wat betreft water- en energieverbruik en
daardoor minder kost dan door Poelmans Reesink geraamd. De cijfers zijn na te
lezen in een door ons opgestelde AlternatieveRaming.
5 Blauwe Golven is essentieel cultureel erfgoed
Peter Nijenhuis, Werkgroep Behoud Blauwe Golven Arnhem
Piet van Dijk, Vereniging Stadsschoon Arnhem
Johanna Jacobs, Werkgroep Monumentale Kunst,
Erfgoedvereniging Bond Heemschut
Informatie over de agenda van de gemeenteraad op 21 november 2018 vindt u op de betreffende pagina van het bestuurlijk informatiesysteem [KLIK]
Informatie over de agenda van de gemeenteraad op 21 november 2018 vindt u op de betreffende pagina van het bestuurlijk informatiesysteem [KLIK]