Vrijdag
28 april 2017 vond een discussie plaats over behoud of sloop van Blauwe Golven tijdens het Arnhems
Nieuwscafé in de Molenplaats. Hieronder
de standpunten van de Werkgroep Behoud Blauwe Golven Arnhem
1. De
Arnhemse wethouder Gerrie Elfrink wil vóór het einde van dit jaar de
gemeenteraad laten beslissen over de sloop van Blauwe Golven, een
omgevingskunstwerk op het Roermondsplein van Peter Struycken uit de jaren
zeventig van de vorige eeuw. De wethouder heeft haast en maakt er een alles-of-niets-zaak
van. De stad krijgt een Creatieve Corridor, maar op voorwaarde dat Blauwe
Golven wordt gesloopt. Geen sloop van Blauwe Golven betekent dat er geen
Creatieve Corridor komt. Wat ons betreft is dit politieke manipulatie.
2. Wethouder
Gerrie Elfrink wil een ingreep doen op het Roermondsplein, een voor de stad
gezichtsbepalende plek. Dat vraagt serieus en onafhankelijk onderzoek zou je
zeggen: onderzoek naar de stedenbouwkundige, historische en kunsthistorische betekenis
van het daar aanwezige omgevingskunstwerk van Peter Struycken, naar de
daadwerkelijke milieu-effecten en naar de kosten en haalbaarheid van alternatieve
plannen. Dat is allemaal niet gebeurd. De milieubezwaren van wethouder Elfrink
en zijn ambtenaren tegen Blauwe Golven zijn nattevingerwerk, zijn argumenten
voor sloop onjuist. De gemeenteraad wordt zonder onderzoek, zonder mogelijkheid
van afweging en alternatieven voor het blok gesteld. Dat is onverstandig. Wij
stellen dat degelijk onderzoek een vereiste is.
3. De
wethouder gebruikte tijdens het debat van 3 april 2017 in de gemeenteraad een
volstrekt onjuist argument voor sloop. Het omgevingskunstwerk Blauwe Golven zou
volgens wethouder Gerrie Elfrink niet aanpasbaar zijn aan een noodzakelijke
wegomlegging. Aanpassingen van Blauwe Golven aan veranderingen in het wegenplan
zijn echter deel van het ontwerpconcept en dus zonder meer mogelijk, zoals
Peter Struycken ook nog eens benadrukte in een na afloop van het debat
geschreven brief aan de wethouder.
4. Volgens
de wethouder behoren de muurtjes aan de Oude Kraan tot het kunstwerk, iets wat onjuist
is en kenmerkend voor de wijze waarop de wethouder en zijn ambtenaren onjuiste
argumenten gebruiken om sloop van Blauwe Golven onontkoombaar te maken.
6. De afritten leveren nog een ander probleem op. Peter Struycken ontwierp en plaatste de golven en kleurbanen met de bedoeling om de blik van de passant onder de donkere afritten door naar de rivier te trekken. Zonder golven en kleurbanen en met achterliggende beplanting worden de afritten ons inziens donkere holen.
7. Als argument voor sloop van Blauwe Golven zijn
hittekaarten aangevoerd. Blauwe Golven zou een 'bakplaat' zijn. De hittekaarten
laten echter zien dat niet Blauwe Golven, maar het Station een grote hittebron
is.
8. Arnhem
breekt een plek af die de stad voor bewoners en toeristen interessant maakt. Pleiten
voor een Creatieve Corridor, zoals wethouder Gerrie Elfrink doet, maar eerst
een zeer belangrijk omgevingskunstwerk van een vooraanstaand kunstenaar willen
slopen, lijkt nogal tegenstrijdig. Veel Arnhemmers denken dat de geschiedenis
door de gevechtshandelingen van 1944 grotendeels uit hun stad is weggepoetst.
Dat is ontegenzeggelijk waar. Maar er is in Arnhem wel degelijk een reeks
interessante historische monumenten. De AKU-fontein, Peter Struyckens Blauwe
Golven, het werk van Rémy Zaugg aan de Mandelabrug en vele andere
omgevingskunstwerk vertellen het verhaal van het zich moderniserende Nederland
in de decennia na 1945. We hebben in Arnhem zaken in huis zoals de
Sonsbeektentoonstelling van 1971, de Arnhemse School en Blauwe Golven, waarvoor
nationaal en internationaal belangstelling bestaat. Als we ons niet door
verstand en historisch besef willen laten leiden, laat het dan op z'n minst hebzucht
zijn die ons de weg wijst. Met de Sonsbeektraditie, de Arnhemse School en met
Peter Struyckens Blauwe Golven kun je in cultuur geïnteresseerde toeristen
trekken en geld verdienen.