Na
jaren van stagnatie en onenigheid wordt er weer gebouwd in Arnhem. Het in 1944
verwoeste centrum ondergaat een transformatie en de bouwprojecten getuigen van elan
en historisch besef. Delen van de oude, gezichtsbepalende
wederopbouwarchitectuur blijven behouden en het historische stratenplan wordt hersteld
en verenigd met nieuwe architectuur. Arnhem lijkt bevrijd van de naoorlogse logica
waarbij stadsvernieuwing per definitie uitwissing van historisch erfgoed
betekende. Voor hun aanpak verdienen het huidige college van B en W en met name
wethouder Elfrink lof.
|
Peter Struycken SHFT 33 1982 |
Maar
juist nu het de goede kant op gaat, is het door wethouder Elfrink gepresenteerde
plan voor een Creatieve Corridor een lelijke tegenvaller. Tegen het plan op
zich is niets in te brengen. Het voorziet in een verbinding tussen Filmhuis,
Rozet, het Coehoorngebied, kunsthogeschool ArtEZ en het Museum en dat is toe te
juichen. Die verbinding zal ongetwijfeld bijdragen aan de aantrekkelijkheid en
de levendigheid van de stad. Wat echter tegenvalt is de wijze waarop wethouder
Elfrink de gemeenteraad en de stad wil laten beslissen over het lot van Blauwe
Golven, het door beeldend kunstenaar Peter Struycken eind jaren zeventig ontworpen
omgevingskunstwerk op het Roermondsplein.
Volgens
wethouder Elfrink maken de ontwikkelingen in de stad het noodzakelijk om de
verkeerswegen op het Roermondplein te verleggen. Dat betekent onvermijdelijk de
aantasting van Blauwe golven. En omdat je, aldus de wethouder tijdens het debatmet de gemeenteraad op 3 april 2017, van een kunstwerk niet zomaar een deel
kunt afnemen, zonder de samenhang en essentie ervan weg te nemen, moet Blauwe
Golven gesloopt worden. Wethouder Elfrink stelt zich op het standpunt dat het
een kwestie is van alles of niets. Een Creatieve Corridor vraagt om een
verkeersingreep en dus sloop van Blauwe Golven en zonder sloop komt er wat
wethouder Elfrink betreft geen Creatieve Corridor.
|
Peter Struycken SHFT 27 1984 |
Wij,
de Werkgroep Behoud Blauwe Golven Arnhem, stellen ons op het standpunt dat het
redelijk en relevant is om de vraag te stellen of een kunstwerk nog wel bij de
stad van nu past en wellicht moet worden verwijderd. Waar wij echter bezwaar
tegen maken, is het feit dat wethouder Elfrink op grond van onjuiste argumenten
het behoud van Blauwe Golven bij voorbaat uitsluit. Volgens Elfrink is er geen
alternatief voor sloop, maar dat alternatief is er wel. Een verkeersingreep is
mogelijk met behoud van Blauwe Golven. Peter Struycken ontwierp Blauwe Golven
voor het Roermondsplein op een moment dat de loop van de verkeerswegen nog niet
vastlag. Struycken hield daar rekening mee. Blauwe Golven is een concept dat
aan de nog te realiseren wegen kon worden aangepast. Het ontwerp is met andere
woorden flexibel. Zoiets kun je ook wel verwachten van een kunstenaar als Peter
Struycken in wiens werk structuur en verandering sinds de jaren zestig van de
vorige eeuw een centrale rol spelen. Blauwe Golven is wat dat betreft geen
uitzondering en kan zonder problemen aan de nu door wethouder Elfrink voorgestelde
verkeerswijziging worden aangepast. Peter Struycken, getuige zijn brief aan
wethouder Elfrink van 8 april 2017 hieronder, is zonder meer bereid om dat te
doen.
Dat
wethouder Elfrink en zijn ambtenaren voorbij zijn gegaan aan de uitgangspunten
en de aard van het werk van Peter Struycken, is ze misschien niet aan te rekenen.
Wel is het ze aan te rekenen dat ze bij het maken van plannen niet daadwerkelijk
met Peter Struycken hebben overlegd en hem niet de kans hebben gegeven om met
alternatieven of aanpassingen te komen. Dat moet gecorrigeerd worden.
Wij
vinden dat de wethouder Peter Struycken een opdracht moet geven om een schets
te maken van een aan de gewijzigde verkeerssituatie aangepaste Blauwe Golven. De
schets van Peter Struycken en behoud van Blauwe Golven moet een volwaardig deel
worden van de verdere planontwikkeling van de Creatieve Corridor. Als de gemeenteraad
van Arnhem in december 2017 een beslissing zal nemen over de uitvoering van het
plan Creatieve Corridor dan moet de gemeenteraad de keuze hebben tussen een
Creatieve Corridor op basis van sloop van Blauwe Golven en een Creatieve
Corridor met behoud van Blauwe Golven. Op die manier is er voor de stad en de
gemeenteraad daadwerkelijk iets te kiezen en valt niet zomaar belangrijk
erfgoed klakkeloos en zonder zorgvuldige afweging ten offer aan de sloophamer.
Werkgroep
Behoud Blauwe Golven Arnhem
Arnhem
12 april 2017