Gerard
van den Berg (Werkgroep Monumentale Kunst Bond Heemschut) vroeg beeldend
kunstenaar en ontwerper Peter Struycken naar zijn mening over de wijze waarop
wethouder Gerrie Elfrink gehoor gaf aan de motie Nieuwe Kansen. In die motie gaf de Arnhemse gemeenteraad wethouder
Elfrink de opdracht om te onderzoeken in hoeverre inpassing van Blauwe Golven
in het door de wethouder gelanceerde plan voor een Creatieve Corridor mogelijk
is.
GERARD VAN DEN BERG: Bent u van mening dat inpassing van het Parkeerterrein/Blauwe Golven
mogelijk is in de Creatieve Corridor?
PETER
STRUYCKEN: In
het gesprek van de wethouder met mij op 14 november 2017 en op 11 december in
groter gezelschap met o.a. de Bond Heemschut, atelier Rijksbouwmeester en Peter
Nijenhuis van de werkgroep behoud Blauwe Golven Arnhem, bleken er geen
inhoudelijke belemmeringen voor de inpassing van het Parkeerterrein / Blauwe
Golven in de plannen voor de Creatieve Corridor.
Het landschapsontwerp van De Creatieve
Corridor vormt een groen kader met een brede parkstrip als groene verbinding
tussen de singel en de Rijn en een parkstrip als verlengstuk van de groene
stuwwal rondom Museum Arnhem en ArtEZ. De reststukken op het verkeerscircuit
zelf die overblijven tussen de snelwegen en buiten de viaducten geven geen
uitbreiding aan het idee van een ‘parkachtig’, ‘hoogwaardig verblijfsgebied’ zoals
de wethouder wil. De snelwegen en viaducten beslaan meer dan de helft van de
Blauwe Golven. De toegankelijkheid en de verblijfswaarde van de reststukken
zijn minimaal als gevolg van de verkeersafwikkeling en de snelwegen die, hoewel
ze verlegd worden, in vierkante meters asfalt gelijk blijven.
De functies, urban sports, skating, kleine
paviljoens, die aanvankelijk door de Creatieve Corridor op de Blauwe Golven
gedacht waren, kunnen aan de randen worden geplaatst. De Gespreksnotitie Creatieve Corridor van Buro Poelmans Reesink (d.d.
08.11.2017, Landschapsarchitectuur) biedt daarvoor gelegenheid door de
introductie van een evenementenlocatie en een groen aflopend talud (amfitheater),
het zogenaamde ‘groene balkon’, naar de lage kade (gespreksnotitie p. 29).
Met behoud van de Blauwe Golven ontstaat er
dan twee á driemaal zoveel parkeerruimte dan in de Creatieve Corridor is voorzien.
De bouw van een Casa-showroom zie ik als een
goede gelegenheid om de Creatieve Corridor langs het OudeKraan/Onderlangs en de
Blauwe Golven met elkaar te verbinden. Door aanpassing van de toegangsweg tot
de Blauwe Golven komt de showroom ook niet tussen de geparkeerde auto’s te
staan. Kleinere paviljoens kunnen, zoals in eerdere voorstellen van de
wethouder, in de groene stroken van de OudeKraan/Onderlangs en het
Roermondsplein worden ondergebracht.
De toegang tot het uitkijkpunt kan zonder veel
moeite en in goed overleg met Poelmans Reesink worden verbeterd. De
waterberging/overstortvijver geeft bij handhaving maar óók bij verwijdering van
het Parkeerterrein/Blauwe Golven overeenkomstige problemen door de verbreding
van het laagste weggedeelte richting Oosterbeek dat onder de afrit van de brug
doorloopt. Daar vormt zich bij regen het verzamelpunt van water.
Een combinatie van fontein en overstortvijver
lijkt mogelijk naast nog een andere oplossing door verplaatsing van de vijver
naar de zijde van het verkeerscircuit waar ook de uitkijktoren is gesitueerd.
GERARD VAN DEN BERG: Vindt u dat voldaan is aan de opdracht die de motie Nieuwe Kansen de wethouder geeft?
PETER STRUYCKEN: Helaas
niet. In de motie staat als opdracht: Indien
inpassing mogelijk blijkt, het raadsvoorstel Creatieve Corridor -
Roermondsplein en omgeving op basis daarvan aan te passen en de raad voor te
leggen.
Aangezien na het gesprek op 14 november inpassing mogelijk blijkt, maar het gesprek zich tot hoofdlijnen beperkte, was het wenselijk om in de volgende fase mijn aanbevelingen en suggesties voor de plaats van Casa-showroom, de verplaatsing van de skating naar de evenementenlocatie en het ‘groene balkon’/amfitheater, de toegang tot het parkeergedeelte aan het Roermondsplein en de waterberging, te laten toetsen op uitvoerbaarheid of verbetering door deskundigen van de gemeente Arnhem op gebied van verkeer, parkeren en waterhuishouding. Ondanks mijn herhaald verzoek tot overleg is daar door de wethouder niet op gereageerd. De vergadering op 11 december werd daarmee een herhaling van zetten. Van een ‘maximale verkenning’ waarop in de motie wordt aangedrongen is dus geen sprake. De motie is maar half uitgevoerd, maar zou in overleg met deskundigen en Poelmans Reesink goed kunnen worden afgerond.
Aangezien na het gesprek op 14 november inpassing mogelijk blijkt, maar het gesprek zich tot hoofdlijnen beperkte, was het wenselijk om in de volgende fase mijn aanbevelingen en suggesties voor de plaats van Casa-showroom, de verplaatsing van de skating naar de evenementenlocatie en het ‘groene balkon’/amfitheater, de toegang tot het parkeergedeelte aan het Roermondsplein en de waterberging, te laten toetsen op uitvoerbaarheid of verbetering door deskundigen van de gemeente Arnhem op gebied van verkeer, parkeren en waterhuishouding. Ondanks mijn herhaald verzoek tot overleg is daar door de wethouder niet op gereageerd. De vergadering op 11 december werd daarmee een herhaling van zetten. Van een ‘maximale verkenning’ waarop in de motie wordt aangedrongen is dus geen sprake. De motie is maar half uitgevoerd, maar zou in overleg met deskundigen en Poelmans Reesink goed kunnen worden afgerond.
GERARD VAN DEN BERG: Denkt u dat de verslaggeving naar de gemeenteraad zoals door wethouder Elfrink voorgesteld in zijn Bijlage 1 een juiste indruk geeft van de uitvoering van de motie?
PETER
STRUYCKEN: Ik
vind van niet. Hoewel de inpassing van het Parkeerterrein/Blauwe golven goed
mogelijk blijkt, gaat de wethouder op die kernvraag van de motie niet in. In
plaats daarvan legt hij de gemeenteraad een keuze voor: Blauwe Golven of
Creatieve Corridor. Alsof er geen motie is geweest. Naar mijn mening is een
combinatie van beide plannen verre te verkiezen boven het een of het ander.
Wat opvalt bij ieder punt in de begeleidende
brief van de wethouder is zijn negatieve beoordeling: landschap, parkeren,
showroom, skate-baan, uitkijkpunt, waterberging. De argumenten daarvoor gaan
willens en wetens voorbij aan wat in de besprekingen op 14 november en op 11
december eensgezind aan oplossingen is aangedragen (parkeren, showroom,
skate-baan, uitkijkpunt). Sommige argumenten door de wethouder zijn beweringen
die alleen door deskundigen onderbouwd kunnen worden (toegang parkeren,
waterberging, ‘groen balkon’/amfitheater). Die onderbouwing ontbreekt geheel.
De beweringen in de verslaggeving door de wethouder suggereren voldongen
feiten. Ze bevatten daar en tegen een aantal aanwijsbare onwaarheden / fantasieën
(landschap, aantallen parkeerplaatsen, skate-baan).
Ondanks dat de wethouder bij herhaling heeft
laten weten mijn deelname als ontwerper van het parkeerterrein/ Blauwe Golven
van het grootste belang te achten voor de uitvoering van de motie, is hij op
geen enkele van mijn suggesties of verzoeken ingegaan. Bij die houding past het
ontbreken van een tekening van de inpassing van de Blauwe Golven in de
Creatieve Corridor. Op 11 december heeft de wethouder toegezegd die tekening te
zullen opnemen in zijn verslaglegging. De tekening is niet gemaakt. De raad
heeft daardoor geen mogelijkheid van een juiste beoordeling.
Ik kan niet anders concluderen dat de
wethouder niet is nagegaan en heeft vastgelegd wat mogelijk is, maar dat hij
uitsluitend aangeeft wat hij zelf wil.
GERARD
VAN DEN BERG: Wat zijn naar uw idee
misleidende suggesties van de tegenstanders van de inpassing van het
Parkeerterrein/Blauwe Golven in de Creatieve Corridor?
PETER
STRUYCKEN: Daartoe behoort de toegankelijkheid van de beide
parkeerterreinen (aan het Onderlangs/Oude Kraan en aan het Roermondsplein). De
toegang tot het huidige parkeerterrein is slecht te vinden, zegt het PBA
(platform binnenstad Arnhem). Hiervoor is door Poelmans Reesink een goede
oplossing voorgesteld (pp. 24, 26 Gespreksnotitie 08.11.2017). Om verkeerde
suggesties voor te zijn: de huidige toegang van het parkeerterrein maakte
destijds geen deel uit van het ontwerp van de Blauwe Golven. De toe- en uitgang
kan op iedere geschikte plaats worden aangelegd.
De bewering van PBA is
voorbarig door te stellen dat de toegang tot het parkeerterrein aan het
Roermondsplein slecht is en de verkeersafwikkeling zorgelijk. Beide moeten nog
ontworpen worden.
Wethouder Elfrink
geeft in zijn brief naar het college ruiterlijk toe dat in de plannen voor de
Creatieve Corridor de 120 parkeerplaatsen onder het brughoofd (aan het
Roermondsplein) zonder extra parkeerdek in aantal minder zijn dan op de huidige
parkeerplaats (aan het Onderlangs/Oude Kraan). Met de aanleg van een extra
parkeerverdieping kan het aantal parkeerplaatsen met 80 worden uitgebreid.
Echter, de Blauwe
Golven voorzien aan de Roermondsplein-zijde, bij uitvoering van het nieuwe
wegenplan, een ruimte voor parkeren die ca. twee maal zo groot is als in het
voorstel van de Creatieve Corridor. Voeg daarbij het parkeerterrein aan het
Onderlangs/Oude Kraan met een betere toegankelijkheid en er is zonder extra
parkeerdek ca. driemaal het aantal parkeerplaatsen beschikbaar dan in de
plannen van de Creatieve Corridor. Zelfs het PBA moet dit vooruitzicht
aanspreken, ook al moeten de gebruikers met wat onoverzichtelijkheid genoegen
nemen. Dat doen ze af en aan nu al veertig jaar als deel van de pret van het
parkeren en rijden op de Blauwe Golven.
Bij de inpassing van het Parkeerterrein/ Blauwe Golven
behoort de discussie over het schoonhouden. Mijn verzoek aan de wethouder, bij
herhaling vanaf april 2017, om de Blauwe Golven schoon te laten maken voor een
goede beoordeling door de gemeenteraad heeft hij systematisch
genegeerd/geweigerd. Schoonmaak proefjes door vrijwilligers en een technische
beoordeling van de kleurlaag en betonsamenstelling van de witte en blauwe
stenen maken duidelijk dat schoonmaken en herstel van de oorspronkelijke kleur
mogelijk is (Zie Bijlage “Broodje Aap-verhalen inzake parkeerterrein / Blauwe
Golven van Peter Struycken in Arnhem’’ van de Bond Heemschut). De laatste keer
dat het gehele Parkeerterrein/Blauwe golven grondig is schoongemaakt dateert
mogelijk van 2007. Zie de roterende panoramaopname uit 2007. * Het schoonmaken en schoon houden van
het Parkeerterrein/Blauwe Golven zou uit een heel klein deel van de inkomsten
van het parkeren kunnen worden bekostigd en daarmee zichzelf bedruipen.
GERARD VAN DEN BERG: Wat
vindt u van de verdere verslaggeving door de wethouder?
PETER
STRUYCKEN: Het verslag van de uitvoering van de motie is nodeloos
ondoorzichtig geworden door het mankeren van goede en gecorrigeerde verslagen
van beide gesprekken met de wethouder op 14 november en 11 december 2017.
Hierin ontbreekt ook zijn toegezegde reactie op de uitkomsten van het gesprek
op 14 november waardoor het zicht op de uitvoering van de motie vanaf het begin
gefrustreerd is. Volstaan wordt nu met een verwijzing naar twee geluid/beeld
opnamen die naar hun aard onmogelijk voldoen aan een ter zake samenvatting van
informatie voor de raadsleden.
Van geen raadslid kan verwacht worden dat die
zich in BIJLAGE 3 door de tientallen mails heen werkt die er bijvoorbeeld als
‘bundeling’ van mijn aandeel is opgenomen. Ik hoop dat de beide verslagen van
Bond Heemschut de aandacht krijgen die ze verdienen. Alleen de geheel negatieve
beoordelingen, zoals die van PBA en Omwonenden, worden goed leesbaar samengevat
gepresenteerd. Van de Omwonenden is roerend dat de twee geïnterviewden 95% van
de omwonenden vertegenwoordigen. Veel gelijkgestemden vertegenwoordigen ze dus
niet. Uit het verslag met de omwonenden wordt wel duidelijk, zoals de wethouder
in zijn brief aan de gemeenteraad constateert, ‘dat de gesprekken niet tot een
eensluidende mening leiden van de diverse betrokkenen en de kunstenaar’. De
wethouder spreekt vooral namens zichzelf.
* Gemaakt door Carel Struycken Spherical Panoramas
* Gemaakt door Carel Struycken Spherical Panoramas